CERITA SOSIAL
RUJUKAN : Normaliza Abd Rahim (2019), Kajian Wacana Dan Strategi Komunikasi Teori Dan Aplikasi, Penerbit UMT, Universiti Malaysia Terengganu 21030 Kuala Nerus Terengganu.
1. PERBANDINGANDAN BILANGAN DALAM CERITA SOSIAL
Bilangan Cerita
Sosial |
Kata
Kerja |
Kata
Adjektif |
Kata
Nama |
Kata
Ganti Nama |
Kata
Sendi Nama |
Kata
Arahan |
Kata
Tanya |
Nenek
dan Datuk |
Mengeluarkan
1 Mengangkat
1 Mencari
2 Berlari
1 Menangis
7 Bermain
1 Menunjuk
1 Berjalan
2 Melihat
4 Bercerita
1 Duduk
1 Menonton
2 Dibuat
1 Membuatkan
1 Menonton
2 Tahu
1 Pulang
3 Tinggal
3 Sampai
1 Keluar
1 Berjumpa
1 Tanya
2 Bisik
1 Sangkakan
2 Kata
1 Berdiri
2 Tersenyum
1 Mengendahkan
1 Berhenti
2 Masuk
1 Pandang
1 Memujuk
1 Pegang
1 Cuba
1 Membantu
1 Ketawa
2 Disiarkan
1 Jumlah
= 59 |
Sedih
3 Marah
1 Keliru
1 Tidak
sabar 1 Hairan
1 Jumlah
= 7 |
Alim
45 Kajang
2 Melaka
1 Abang
Imran 3 Kak
Madinah 3 Aisyah
3 Datuk
14 Nenek
15 Ibu
3 Bapa
3 Ayam
13 Itik
11 Jumlah
= 113 |
Mereka
4 Jumlah
= 4 |
Di
16 Ke 7 Akan
2 Dengan
1 Sampai
1 Daripada
2 Kepada
1 Dari
3 Untuk
2 Jumlah
= 35 |
Tengok
tu ! 1 Jumlah
= 1 |
Mengapam
2 Buat
apa 1 Kenapa
2 Jumlah
= 5 |
Saya
yang Istimewa |
Membawa
2 Membeli
3 Melompat- Lompat
1 Makan
4 Memanggil
1 Berlari
3 Menganggukkan
2 Berkongsi
4 Berpesan
2 Menghulurkan
1 Mengambil
1 Memberikan
1 Menolong
1 Mengemas
1 Menyapu
1 Memandang
1 Membasuh
1 Melambai
1 Berjalan
1 Mendoakan
1 Mengasingkan
1 Jumlah
= 34 |
Kotor
1 Baik
8 Merah
1 Selalu
1 Sedih
3 Gembira
1 Besar
1 Lalu
1 Jumlah
= 17 |
Bapa
7 Alim
30 Abang
Imran 3 Kak
Madinah 3 Aisyah
3 Ibu
14 Makcik
Timah 11 Sulaiman
12 Pasar
tani 1 Buah
rambutan 2 Buah
durian 1 Buah
manggis 4 Buah
langsat 1 Buah
duku 1 Jiran
2 Rumah
5 Jumlah
= 100 |
Kita
4 Kamu
1 Dia
2 -nya
4 |
Di 2 Pada
1 Kepada
4 Dari
2 Dalam
1 Akan
9 Ke 7 Dengan
2 Jumlah
= 28 |
Panggil
1 Letak
1 Jangan
1 Jumlah
= 3 |
Di
mana 1 Kenapa
1 Boleh
1 Jumlah
= 3 |
Keluarga
Saya |
tinggal 2 Tersenyum
5 Memandang
2 Menunjuk
3 Menolong 8 Membuat 1 Mengutip
1 Mengemas
1 Bermain
1 Menyimpan
1 Belajar
2 Menyapu
2 Memegang
2 Sebut
2 Jawab
1 Menyiapkan
1 Memanggil
1 Memujuk
1 Seru
1 Berjalan
2 Buat
1 Menggaru
1 Terdiam
1 Bisik
1 Tersengih 1 Bekerja 1 Ketawa
1 Jumlah
= 47 |
Kecil
1 Rajin
2 Baik
1 Suka
1 Resah
1 Perlahan
1 Gagal
1 Berjaya
1 Sayang
2 Rindu
2 Jumlah
= 13 |
Alim
43 Ibu
16 Bapa
6 Kak
Madinah 3 Abang
Imran 3 Aisyah
4 Jiran
2 Rumah
5 Keluarga
7 Jumlah
= 89 |
Dia
2 Mereka
2 Saya
9 Kami
1 -nya
1 Jumlah
= 15 |
Di 6 Ke 7 Atas
1 Kepada
1 Daripada
1 Dari
1 Dengan
1 ditengah-tegah
1 Jumlah
= 19 |
Mari 1 Tolong 1 Jumlah = 2 |
Bagaimana 1 Apa 1 Jumlah = 2 |
Hati |
Membawa
3 Berkongsi
2 Memberikan
1 Mengemas
1 Belajar
1 Beritahu
1 Mengusap-usap
1 Memakai
1 Mengajar
3 Membeli
3 Membayar
2 Duduk
1 Jumlah
= 20 |
Suka
1 Baik
hati 1 Pandai
5 Rajin
1 Bangga
1 Jumlah
= 9 |
Ibu
10 Alim
40 Cikgu
Anis 12 Kak
Madinah 1 Abang
Imran 1 Aisyah
1 Guru
besar 1 Rakan
6 Sekolah
5 Jiran
1 Kek
cawan 5 Sayur
bayam 1 Jumlah
= 84 |
- |
Di 5 Ke 6 Untuk
9 Kepada
2 Daripada
1 Pada
1 Jumlah
= 24 |
- |
Macam
mana 1 Kenapa
1 Jumlah
= 2 |
Jiran |
Menangis
2 Menyusun
2 Mengemas
1 Membaca
3 Menghulurkan
1 Membelek- belek
1 Merungut
1 Membawa
1 Melihat
3 Mendiamkan
2 Memujuk
1 Melambai-lambai
1 Menjenguk
1 Dihadiahkan
1 Jumlah
= 21 |
Petang
1 Malam
1 Pemurah
2 Panas
1 Sakit
4 Sihat
2 Kaku
2 Sedih
2 Gembira
1 Jumlah
= 16 |
Alim
38 Sulaiman
9 Kakak
5 Adik
7 Abang
7 Ibu
3 Bapa
2 Sekolah
1 Klinik
1 Buku
10 Jiran
2 Rumah
4 Ubat
1 Doktor
1 Pagar
1 Jumlah
= 92 |
Kamu
1 Saya
1 Dia
3 Mereka
5 -nya
1 Jumlah
=11 |
Pada
1 Akan
7 Kepada
1 Di 3 Tentang
1 Ke 3 Oleh
1 Dengan
6 Jumlah=23 |
- |
Kenapa
7 Jumlah=7 |
2. KANDUNGAN DALAM CERITA
SOSIAL
JUDUL |
TEKS |
TEMA |
SAMPEL/BAHAN |
JENIS |
Nenek dan Datuk |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek Datuk Ibu Bapa Imran Madinah Aisyah Alim |
Penceritaan |
Saya yang Istimewa |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Nenek Datuk Ibu Bapa Imran Madinah Aisyah Alim |
Penceritaan |
Keluarga |
Cerita pendek |
Kekeluargaan |
Ibu Bapa Imran Madinah Aisyah Alim |
Penceritaan |
Hati |
Cerita pendek |
Kemasyarakatan |
Ibu Alim Cikgu Rakan-rakan |
Penceritaan |
Jiran |
Cerita pendek |
Kejiranan |
Ibu Imran Madinah Aisyah Alim Sulaiman |
Penceritaan |
Jadual : Kandungan dalam Cerita Sosial
3. KONTEKS DALAM CERITA SOSIAL
Judul |
Tatabahasa |
Latar |
Emosi |
Nenek
dan Datuk |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Kampung nenek dan
datuk |
Gembira Rindu Sedih
Marah
Keliru Puas
hati |
Saya
yang istimewa |
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa |
Gembira Puas
hati sedih |
Keluarga
|
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu dan bapa |
Gembira resah |
Hati
|
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Sekolah, rumah, jiran |
Gembira
|
Jiran
|
Penggunaan
kata dan ayat yang mudah dan sesuai untuk semua termasuk kanak-kanak istimewa |
Rumah ibu bapa dan
jiran |
Gembira Simpati Ambil
berat sedih |
Jadual : Konteks dalam Cerita Sosial
4. ANDAIAN DALAM CERITA SOSIAL
JUDUL |
ANDAIAN DALAM CERITA SOSIAL |
Keluarga Saya |
-Alim mengingati nama setiap
ahli keluarganya apabila melihat gambar keluarga di dinding rumah. - Alim dan adik beradiknya
akan menolong orang tua mereka melakukan kerja rumah. Ini menunjukkan sikap
baik hati dan rasa tanggungjawab yang diterap oleh ibu bapa mereka. -Ibu Alim juga akan sentiasa
memuji Alim untuk menaikkan semangat untuk Alim sentiasa melakukan kerja
rumah. -Alim belajar daripada abang
dan kakaknya cara untuk membersihkan rumah. Abang dan kakaknya juga memainkan
peranan dengan memberikan contoh yang baik kepadanya dengan sentiasa tolong
menolong untuk menyiapkan kerja rumah. |
Nenek dan Datuk |
-Keluarga Alim gemar melawat
datuk dan nenek di kampung. Ini menunjukkan mereka begitu menitikberatkan
hubungan kekeluargaan. -Datuk dan nenek begitu peka
akan perubahan emosi Alim apabila binatang yang Alim cari tidak dijumpai.
Datuk dan nenek memujuk Alim dengan menyelesaikan segala kekeliruan yang
dihadapi Alim. Emosi Alim sebagai kanak-kanak isitimewa kerap berubah. Jadi,
ahli keluarga memainkan peranan untuk menerangkan kembali kepada Alim. -Adik beradik Alim juga
melayan Alim dengan baik. Perkara ini menunjukkan nilai kasih sayang yang
kuat dalam keluarga mereka. |
Saya yang Istimewa |
-Bapa Alim menjalankan
peranannya sebagai seorang bapa yang penyayang dengan membeli buah-buahan
kesukaan anak-anaknya. -Bapa Alim menunjukkan
keadilan dengan menyuruh anaknya, Imran memanggil adik beradik yang lain
untuk makan buah bersama-sama. -Alim menyuarakan pendapat
untuk berkongsi buah-buahan yang dibeli dengan keluarga Sulaiman. -Alim seorang yang baik hati
apabila memberikan buah-buahan itu kepada Sulaiman. Dia juga menolong
membuang sampah. Mak Cik Timah mengucapkan terima kasih kepada Alim berkongsi
rezeki dengan keluarganya. |
Hati |
-Alim bersosial dengan
rakan-rakannya di sekolah. Dia membawa kek cawan sempena hari lahirnya ke
sekolah. -Ibu Alim mengajarkan
perkara asas kepada Alim sebagai persediaan. Ini menunjukkan ibunya seorang
ibu yang bertanggungjawab. -Penglibatan guru juga
memainkan peranan dalam mengajar kanak-kanak isitimewa untuk bersosial. -Guru Alim juga mengajar
nilai-nilai murni seperti menghormati orang tua. |
Jiran |
-Alim rajin membaca buku dan
berkongsi buku cerita dengan Sulaiman. Ini menunjukkan nilai baik hati dalam
diri Alim. -Alim juga ikhlas ketika
memberi buku cerita kepada Sulaiman. Sulaiman juga berterima kasih kepada
Alim. -Ahli keluarga Alim bimbang
ketika Alim jatuh sakit. Mereka sayang akan Alim sehingga mereka menangis
ketika Alim jatuh sakit. |
No comments:
Post a Comment